1 augustus 2018

Financiën

Voor de uitvoering van het beleid zijn financiële middelen nodig. Middelen die worden verkregen door uitkeringen van het Rijk of via belastingheffing door de gemeente zelf. Gemeentelijke financiën betreffen dus gemeenschapsgeld. De SGP staat voor verantwoord besteden. Ook in financiële zin behoort een gemeente er voor te zorgen het huis op orde te hebben. Dat betekent inzicht hebben in wat nodig is voor een solide sluitende begroting. Het huis op orde betekent ook zicht hebben op alle risico’s. Jaarlijks worden alle risico’s, zowel conjuncturele risico’s (risico’s ten aanzien van de schommelingen in de werkgelegenheid) als beleidsrisico’s in beeld gebracht. De mogelijke gevolgen hiervan voor de gemeentelijke financiën vragen om een strategische visie voor de komende beleidsperiode en voor de lange termijn. De SGP streeft naar maximale transparantie op financieel gebied.

Transparant zijn betekent inzicht geven in de financiële mogelijkheden. Maar ook duidelijk zijn in de verantwoording van de bestede financiële middelen. De risicoparagraaf is een essentieel onderdeel van deze verantwoording. De SGP streeft een heldere, inzichtelijke en degelijke begroting na. De wettelijke verplichting tot schatkist bankieren maakt beleggen voor een gemeente onmogelijk. Subsidiëren van organisaties, verenigingen of instellingen beoogt alleen en uitsluitend doelstellingen van publiek belang te ondersteunen.