28 oktober 2022

Datum :       10-11-2022

Fractie :       SGP

Onderwerp  :

Opschorten van de verplichting tot betaling van rechten voor het verlengen van grafrechten.

Ondergetekende stelt volgend amendement voor.

Besluit:

De begroting 2023 vast te stellen met dien verstande dat:

1. Per heden de verzoeken tot verlengen van de grafrechten tijdelijk stop te zetten, waardoor er geen mededelingen meer naar nabestaanden wordt gestuurd,
  2. Als er in het jaar 2022 vanaf 01-09-2022 reeds verzoeken tot het verlengen van de grafrechten verstuurd zijn, deze nabestaanden te berichten dat de verplichting is opgeschort.
  3. Als financiële dekking hiervoor circa € 170.000,-- t/m 31-12-2023 in afwijking van wat eerder in de schone lei is besloten, de reserves resp. overschotten van de jaren 2020 en 2021 circa € 593.000,-- alsnog voor dit doel aan te wenden en weer ten laste van de algemene reserve te brengen.
  4. Dat het college bij de kaderbrief voor 2024 met een voorstel naar de raad komt om het verlengen van de grafrechten vooralsnog te laten vervallen, met een doorrekening hoe dit financieel verwerkt kan worden zodat de raad daarover na een integrale afweging kan besluiten.

constaterende dat;

• de raad eind 2011 de ‘Nota Begraven’ heeft vastgesteld met als financieel uitgangspunt dat door de tarieven (grafrechten) 100% van de variabele kosten wordt gedekt en 70% van de vaste kosten, terwijl de overige 30% (voor de parkfunctie van de begraafplaatsen) ten laste komt van de algemene middelen,
  • de kostendekking in 2020 130% en in 2021 135%  circa € 593.000,-- was.
  • de overschotten/baten volgens ‘de schone lei’ naar de algemene reserve gaan.
  • in de gemeente Hoogeveen grafrechten na een van tevoren overeen gekomen termijn verlengd moeten worden indien nabestaanden de graven voor hun geliefden willen behouden,
  • de te verwachten realistische inkomsten voor de gemeente Hoogeveen in de periode 01-09-2022 t/m 31-12-2023 met het verlengen van de grafrechten  circa € 170.000, zullen bedragen .
  • als de grafrechten niet verlengd worden, de graven geruimd worden, de rechten voor die plaatsen komen te vervallen en deze na een aantal jaren aan anderen worden toegewezen.

overwegende dat:

• onder meer door de hoge inflatie, de enorm gestegen energieprijzen en de fors gestegen prijzen voor de eerste levensbehoeften veel mensen de kosten voor het verlengen van de grafrechten op dit moment niet meer kunnen betalen.
  • het niet meer kunnen betalen van de kosten voor het verlengen van de grafrechten onherroepelijke gevolgen voor betrokkenen met zich mee brengen. namelijk dat zij daardoor hun rechten en daarmee de graven van hun geliefden kwijt raken,
  • het, vanwege de genoemde bijzondere omstandigheden, feitelijk buiten hun schuld verloren gaan van de grafrechten onwenselijk is en bijna als onmenselijk kan worden ervaren en blijvende psychische schade tot gevolg kan hebben .

Toelichting:

Omdat deze problemen van het niet meer kunnen betalen voor het verlengen van grafrechten door actuele, onvoorziene kostenstijgingen zijn ontstaan vraagt dit om een snelle, adequate oplossing daar het anders voor de gedupeerden een onherroepelijke en vooral ook ongewenste situatie kan ontstaan.

Er veel personen begraven zijn die, geboren en getogen in de gemeente Hoogeveen, een groot deel van hun leven maatschappelijk en financieel bijgedragen hebben aan onze gemeente, wij zouden het vreemd en ook onwenselijk vinden als we nu als raad van de gemeente Hoogeveen hun nabestaanden niet tegemoet zouden komen in de zin van de door de SGP-fractie voorgesteld amendement.

Naam fractie                Naam raadslid

SGP                                Brand van Rijn