1 augustus 2018

Vorming en onderwijs

Om kinderen een goed toekomstperspectief te bieden en de talenten optimaal te ontwikkelen is goed kwalitatief (basis)onderwijs van essentieel belang. De vrijheid van onderwijs is voor de SGP leidend in het onderwijsbeleid. Veel zaken met betrekking tot het onderwijs worden geregeld vanuit de overheid. Er zijn enkele items als huisvesting, lokaal onderwijsbeleid en leerlingenvervoer die onder de verantwoordelijkheid van het gemeentebestuur vallen. Het onderwijsbeleid in de gemeente wordt vastgelegd in een nota lokaal onderwijsbeleid of lokale c.q. regionale educatieve agenda.

Passend onderwijs

De ontwikkelingen rondom het passend onderwijs vormen een actueel agendapunt. Passend onderwijs heeft tot doel om kinderen binnen regulier, thuisnabij onderwijs maximaal te ondersteunen. Denk hierbij aan uitdagen van leerlingen, uitgaan van hun mogelijkheden en rekening houden met hun beperkingen. Dit legt dus de zorgplicht bij onze scholen en vraagt een goede verstandhouding tussen en een integraal beleid van de verschillende partners (schoolbesturen, directies en gemeente). De SGP wil bijdragen aan een gemeente die financiële ondersteuning biedt met afstemming op de behoeften in de individuele gevallen.

Leesonderwijs en bibliotheek

In deze tijd van de beeldcultuur streeft de SGP naar het bevorderen van de leescultuur. Het is bekend dat lezen aanzienlijk bijdraagt aan de taalontwikkeling en een essentiële schakel is in het verwerven van kennis. De openbare bibliotheek vervult hierbij een belangrijke rol met het aanbieden van onder meer leesmateriaal voor ontspanning, kennisverwerving en aanverwante activiteiten. Echter, dat de bibliotheek op zondag haar deuren opent en activiteiten organiseert is volstrekt niet nodig.