25 maart 2021

Korte nabeschouwing op de Tweede Kamerverkiezingen

De wijze Salomo zegt, en het zijn de woorden Gods door Salomo in Spreuken 16:33: “Het lot wordt in den schoot geworpen, maar het gehele beleid daarvan is van den HEERE.” Dus ook de uitslag van deze verkiezingen waren al door Hem bepaald, maar dit ontslaat niemand van zijn/haar verplichting om op die partij te stemmen die overeenkomstig het gebod Gods het landsbestuur zou willen inrichten. Bij een opkomst van 79% mocht de SGP haar 3 zetels behouden in de Tweede Kamer en ook de CU kon hun 5 zetels vasthouden, dat is reden tot dankbaarheid.

Het is zorgelijk dat het CDA 4 zetels moest inleveren en hiermee gaat het totaal van de christelijke partijen weer verder naar beneden, en dat terwijl D’66 daarentegen 4 zetels erbij heeft gekregen wat naar alle waarschijnlijkheid erin zal resulteren dat zij hun agenda op ongeboren leven, euthanasie, maar ook vrijheid van onderwijs, met name op genderneutraliteit, zal inzetten bij een eventuele coalitieonderhandeling.

Ook is het voor mij onbegrijpelijk dat de VVD voor de vierde keer op rij de grootste is geworden, heel hun werkwijze in de afgelopen jaren is nu niet iets om hen daarvoor te belonen. Ik ga maar niet ophalen hoeveel ministers en staatssecretarissen van VVD huize hebben moeten aftreden vanwege disfunctioneren. En dan het ontslag aanbieden aan de koning van het hele kabinet vanwege de toeslagenaffaire, de vraag komt dan wel op of al die stemmers op de VVD denken dat het van nu en voortaan 180 graden zal draaien? Te vrezen valt dat het er niet veel beter op zal worden. Gelet op “maar het gehele beleid daarvan is van den HEERE.” mag onze bede wel zijn of God nog een wederkeren wil werken tot de God onzer vaderen.

Ook zorgelijk is dat FVD op de weerstand tegen het coronabeleid van de regering ingespeeld heeft en daar 6 zetels mee gewonnen heeft. Dit geeft een opstandigheid tegen de overheid aan waar wij nooit aan mee mogen werken.  Het zal nog moeten blijken of zij die 8 zetels gedurende de komende 4 jaar ook vast kunnen blijven houden. Ook de zgn. linkse partijen hebben flink in moeten leveren. Dat JA21 met 3 zetels binnenkomt was enigszins te verwachten vanwege de tweespalt bij FVD.

Wat wel weer zorgen baart is dat Volt zomaar met 3 zetels in de Tweede Kamer komt, dit naast de forse winst van D’66 die ook al een pro-Europapartij is. Hiermee is het pro-Europageluid behoorlijk gegroeid.

Nu nog even terug naar het Hoogeveense; in Hoogeveen was de opkomst met deze verkiezingen ruim 78%, dat resulteerde voor de SGP in een geringe stijging ten opzichte van de vorige Tweede Kamer-verkiezingen, maar dat is zeker geen reden voor ons om achterover te leunen. Want, beste mensen, als er met de gemeenteraadsverkiezingen in 2022 dezelfde opkomst zou zijn, zou dat tegelijk betekenen dat er bijna 1100 stemmen nodig zijn om onze zetel in de raad te behouden. Dat is dan circa 400 stemmen meer dan in 2018, maar ook hiervan geldt wat ik aan het begin heb geciteerd. Maar ook dat ontslaat ons er niet van om met alles wat in ons vermogen ligt het werk van de SGP onder de aandacht te brengen, hoe lastig dat ook is in een tijd als deze met beperkingen vanwege de coronamaatregelen.

Er is een campagneteam benoemd, er zijn ideeën om ondanks Corona toch zichtbaar te zijn, maar dat vergt wel inzet.

Daarom doe ik bij deze dan ook een oproep aan al onze leden, (wat zou ik het persoonlijk ten hoogste waarderen dat ook de jeugd hierbij zou willen aansluiten en meedoen) als er een mogelijkheid is om een bijdrage te leveren aan de campagne, meld je dan aan bij het campagneteam. Onze zaak is het waard, maar bovenal bedenk dat wij het niet in eigen kracht hoeven te doen, maar in biddend opzien tot God om Zijn onverdiende zegen en kracht mogen vragen. Ik eindig dan ook maar met een bevestiging vanuit de berijmde Psalmen, waaruit blijkt dat God geen land van uiterste duisternis is voor degenen die Hem nodig hebben voor kracht en wijsheid.

Psalm 34:3

Zij sloegen ’t oog op God;

Zij liepen als een stroom Hem aan;

Hij liet hen nimmer schaamrood staan;

Hij wendde straks hun lot.

Hij die door smart op smart

Gedrukt werd, zond tot God zijn beê;

Terstond verdween ’t ondraagbaar wee

Uit zijn benepen hart.

Met hartelijke groet van uw raadslid,

Brand van Rijn